تجهیزات اندازه گیری

دیتالاگر چیست و چه کاربردی دارد؟

تکنوسافت پاسارگاد ابزار

 ماهیت اصلی دیتالاگرها

ماهیت اصلی این تجهیزات اندازه گیری (دیتالاگر)، اندازه گیری یک، دو و یا چند یکاء اندازه گیری است. علاوه بر این،‌ تناوب زمانی اندازه گیری آن یکاء نیز از پارامترهای مهم این تجهیزات تلقی می‌شود. به عنوان مثال یک دماسنج در یک خودروی یخچالدار، دما را اندازه گیری می کند. این اندازه گیری در چه تناوب زمانی به صورت مستمر تکرار می‌شود؟ مثلا می گوییم: این دیتالاگر دما، هر یک ساعت ،‌یک مرتبه دما را قرائت و ثبت نماید.

این تناوب های زمانی بر اساس دستورالعمل های نظارتی هر سازمان متفاوت است .

تا قبل از استفاده فراگیر از دیتا لاگرها، اپراتور انسانی این کار را انجام می‌داد. این کار باخطاهای مختلفی همراه بود که موجب می شد تا نتایج حاصله با تردیدهای متعددی همراه باشد.

دیتالاگر، یک تجهیز اندازه گیری است که بخش اصلی آن، بخش اندازه گیری یکای موردنظر( که توسط سنسورهای مختلف اندازه گیری می شود.) است. یک بخش دیگر مربوط به پردازش اطلاعات قرائت شده و تنظیم بازه‌های زمانی قرائت پارامتر تعیین شده است.

 دیتالاگرها امکان دسترسی به تنظیمات تناوب زمانی لاگ کردن دیتا و همچنین اعمال ضرایب تصحیح در آن را دارند.

عملکرد دیتالاگرها:

تا قبل از استفاده فراگیر از دیتا لاگرها، اپراتور انسانی این کار را انجام می‌داد که باخطاهای مختلفی همراه بود که موجب می شد تا نتایج مربوط به این اندازه گیری‌ها با مشکلات متعددی همراه باشد.

عملکرد دیتالاگر

از چند سال پیش رویکرد استفاده از دیتا‌لاگر ها در صنایع مختلف بسیار افزایش یافته است. بطوری که امروز در بسیاری از حوزه‌ها اندازه گیری بدون دیتالاگر مربوطه امری دور از ذهن و نشدنی تلقی می گردد.

از عمومی‌ترین دیتا لاگرها (ثبات ها) می توان به دیتالاگرهای دما، رطوبت ، دما و رطوبت ، فشار و دما و فشار اشاره کرد. هرچند پارامترهای قابل اندازه گیری توسط دیتالاگرها بسیار وسیع تر از این سه پارامتر است.  یکی از عمده ترین کاربردهای دیتا‌لاگرها،‌کنترل شرایط محیطی و مانیتورینگ های دمایی است. این کنترل شرایط محیطی از یخچال یک خودرو حمل مواد گوشتی یا دارو گرفته تا کنترل شرایط دمایی سالن های تولید، آزمایشگاه، سردخانه ها، ایستگاه های هواشناسی و … را شامل می شود.

تجربه کاربران بسیار و سهولت استفاده از دیتا‌لاگرها ،‌ بسیار در انتخاب کاربران تعیین کننده است.

پارامترهای مد نظر از دیدگاه کاربران

سهولت تخلیه داده ها از دیتالاگرها :

روشهای مختلفی برای تخلیه داده ها از دیتالاگر وجود دارد که از روش‌های رایج می توان به مموری کارت ،‌NFC ، بلوتوث و روش کابلی اشاره کرد. روش‌های قرائت از راه دور با مودم و یا امواج رادیویی، به عنوان روش‌های جدید تلقی می‌گردد که رویکرد به آنها افزایش یافته است. برخی از دیتالاگرها با استفاده از رابط USB (اینترفیس) به سیستم شما متصل و تخلیه اطلاعات ثبت شده صورت می گیرد.

امنیت داده های قرائت شده در دیتالاگرها

غیرقابل دستکاری بودن داده‌های قرائت شده به عنوان یک قابلیت قابل توجه برای کاربران است. زیرا آنها می‌خواهند از داده های دیتا لاگر ها محافظت کنند. به همین دلیل این موضوع یک قابلیت مهم در انتخاب دیتالاگر تلقی می‌شود.

دقت، صحت اندازه گیری

که مربوط به مشخصات سنسور دیتالاگر می باشد که با توجه به کاربرد دیتالاگر برای انتخاب کاربر تعیین کننده است.

امکان قرائت شرایط محیطی بر روی نمایشگر دیتالاگر

بسیاری از دیتا لاگر ها علاوه بر رکورد داده‌های قرائت شده، به صورت لحظه‌ای شرایط محیطی اندازه گیری شده را بر روی نمایشگر Display دیتالاگر نشان می دهند. این نوع دیتالاگرها، نسبت به تجهیزات مشابه دیگر که این قابلیت را ندارند،‌برای کاربر مزیت انتخاب دارد.

دیتالاگرها برای ذخیره اطلاعات و انجام فرآیند لاگ کردن نیاز به باتری دارد. 

عمر مطلوب باتری و سهولت تعویض آن از پارامترهای تعیین کننده در انتخاب دیتالاگر تلقی می‌شود.

مشخصات IP دیتا‌لاگر

مشخصات IP دیتا‌لاگر یا ثبات برای مکانی که قصد استفاده آز آن داریم و بسیار مهم است. درجه حفاظت یا کد آی‌پی( IP code ) اصطلاحی در استاندارد IEC60529   است که بر اساس آن محفظه‌های تجهیزات الکتریکی با کدهای استانداردی با دو حرف IP در کنار دو رقم، از نظر نفوذ در برابر عوامل خارجی تقسیم‌بندی می‌شوند. رقم اول که بین ۰ تا ۶ است سطح حفاظت در برابر جسم سخت خارجی و نیز حفاظت افراد را مشخص می‌کند. رقم دوم بین ۰ تا ۸ است و میزان حفاظت را در برابر نفوذ آب (و نه هیچ مایع دیگر) مشخص می‌کند. هر چه این رقم‌ها بیشتر باشند میزان حفاظت بیشتر است. نام IP که مخفف عبارت International Protection به معنی ضریب نفوذپذیری میباشد.

به این معنا که هر جسم در برابر نفوذ ذرات مایع و جامد و گرد و غبار و …. از خود یک کیپ بودن و یا یک نوع حفاظتی دارد که این نوع حفاظت را با یک عدد دو رقمی مشخص میکنند و هرچقدر این عدد بیشتر باشد به این معنی است که آن وسیله کیپ تر و حفاظت بهتری نسبت به ذرات دارد. برای اطلاعات بیشتر در مورد جداول  آی پی (IP)  بخوانید.

تعیین محدوده قرائت داده ها

در هنگام استفاده از بعضی از دیتا لاگر ها محدوده دمای خاصی از طرف کاربر برای رکورد اطلاعات مدنظر است و بقیه رنج قابل اندازه گیری دیتالاگر ، مد نظر کاربر نیست.

به عنوان مثال :دیتالاگر فشار و دما تکنوسافت ( PressureDisk )

این تجهیزات، نوعی دیتالاگر ویژه اتوکلاوها دارویی،‌آزمایشگاهی و غذایی است که در بخش دمایی قابلیت اندازه گیری رنج ۴۰- تا ۱۴۰+ درجه سانتیگراد دارد. این در حالی است که از نظر نتایج آزمایشگاهی بین ۹۰ تا ۱۲۰ درجه سانتیگراد مد نظر کاربر می باشد. یعنی این امکان در نرم‌افزار دیتالاگر وجود دارد تا رنج دمایی مدنظر توسط کاربر مشخص شود. این امکان ،‌عمر باتری و دیتالاگر را افزایش می دهد و از امکانات مهم دیتالاگر می باشد.بسیاری از دیتالاگرها این توانایی را ندارند. باید مد نظر کاربران قرار گیرد تا باتری بی مورد مصرف نشود.

داده های خارج از محدوده تعریف شده

در برخی از دیتالاگرها، کاربر نیاز دارد تا داده های خارج از محدوده را به کاربر اطلاع داده شود. 

این اخطار می تواند در قالب یک اس ام اس،‌ایمیل و حتی تماس تلفنی باشد. این قابلیت در مورد کنترل های دمایی خودروهای حمل کننده مواد پروتئینی دارویی و غذایی بسیار کاربرد دارد.

پیوستگی عملکرد دیتالاگر

  1. مهمتر از تمامی موارد فوق پیوستگی عملکرد دیتالاگر در طول زمان است که استانداردهای کالیبراسیون مربوط به تجهیز را برآورده کند. عمر دیتالاگر با توجه به سرمایه اولیه که کاربران برای خرید آن اختصاص می دهند، متفاوت است بنابراین انتخاب یک دیتالاگر با کیفیت با هزینه معقول بسیاری از هزینه‌های آتی کاربران را پوشش می دهد.

سوالات خود را در خصوص دیتالاگرها در زیر همین مطلب ، بپرسید،‌ کارشناسان ما،‌ تا حد امکان پاسخگو خواهند بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید